8 apr 2008

Blues Everywhere

Bluetoothing is volgens sommigen een Broodje Aap omdat bidirectioneel communiceren via Bluetooth niet te doen zou zijn. Tijdens onze Chinatrip ontdekten we dat er wel degelijk heel veel kan met Bluetooth gewoon buiten op straat..

BlueAiring Pioco

Pioco gaat de wereld veroveren



Opeens krijg je in het centrum van Shanghai een vraag op je mobiel of je een bestand van Pioco accepteert. Klik je op ‘Yes’ dan krijg je razendsnel een filmpje geserveerd dat bijvoorbeeld een reclame bevat voor de winkel waar je net voor staat. Of gewoon 'zomaar'een filmpje met wat reclame erin.

Pioco besloot enkele jaren geleden hun eigen netwerk te bouwen omdat China Mobile te log en star reageerde. Men ontwikkelde eigen hardware en heeft nu bluetoothzenders die een bereik hebben tot meer dan 400 meter! Kom je met een mobiel in de buurt van zo’n zender dan pusht Pioco via Bluetooth eerst de vraag of je een filmpje wil. Eventuele menukeuzen kunnen alleen via html beantwoord worden dus moet de gebruiker even ‘terugpraten’ via GPRS. Maar dat zijn zulke kleine datastreams dat niemand van de kosten wakker ligt. Vervolgens kan Pioco via Bluetooth van alles naar je mobiel streamen. Chinezen vinden dat prachtig. En zo wordt in Shanghai, waar Pioco begon, al meer dan 800.000 keer per dag door Pioco een bericht naar een mobiele telefoon gestuurd.

We bezochten één de drukste winkelstraten in Chengdu. Er komen 1,3 miljoen bezoekers per dag langs. En Pioco's BlueAiring is everywhere:

PiocopaalOm de enkele tientallen meters staat er een ‘Amsterdammertje’ met daarin een Pioco zender. Elke winkelier kan dus elke passant een aanbieding doen. De kortingscoupon – een soort barcode op je telefoon – houd je voor de scanner bij de kassa en je hebt de korting te pakken. Ik vraag me af wat de gemiddelde NEE Derlander hiervan gaat vinden, want het lijk tme een kwestie van tijd voordat het ook hier komt.

Deze techniek is nog verder uit te bouwen. In een stadion kun je bijvoorbeeld – omdat Pioco de propietary techniek heeft ontwikkeld en de Bluetoothrange heeft opgerekt tot ruim 400 meter – een soort VOD (Video On Demand) op mobieltjes geven zonder dat het telefoontikken kost. Doelpunt gemist? Herhaling? Eitje. Kost wel een kwartje. Af te rekenen bij Pioco uiteraard. En dan maal 550 miljoen Chinese mobiele internetters, die allemaal gek zijn op filmpjes als je toch zit te wachten en je bent uitgekeken op je vriendin...

Pioco Pioco wil erheen om van de eerste push af te geraken. Je zou bijvoorbeeld op de eigen Pioco servers mensen zelf hun profiel kunnen laten bijhouden. Hekel aan voetbal? We zullen je nooit een voetbalfilmpje aanbieden. Wel helemaal gek van Japans eten? Krijg je overal de beste en de goedkoopste sushi. De transferrate via ‘blue-airing’ zoals Pioco dit noemt is vele malen beter dan via GPRS en dus kunnen films echt streaming worden geserveerd. Bovendien neemt de opslagcapaciteit van mobieltjes enorm toe en zijn Chinezen ook gek op Mp3 . China Mobile heeft bijvoorbeeld al een mp3 bibliotheek die meer dan 250.000 nummers bevat en waar zo'n 70 miljoen Chinezen zich voor hebben aangemeld. Een stijging van 50 miljoen in één jaar! En waarom zou je geen mp3 via BlueAiring gaan aanbieden. The Blues are everywhere!
Wanneer je grote bestanden tegen heel lage kosten, maar in enorm grote aantallen, kunt verkopen heb je een megaklapper. In Shanghai staan meer dan 1350 Pioco zenders en worden meer dan 800.000 berichten per dag verstuurd.

Pioco heeft grootse plannen en wil ook de Westerse wereld gaan veroveren. Ik ben benieuwd wanneer we ze in Nederland gaan zien. En vooral: wat wij afkerige kaaskoppen ervan gaan vinden...

Geen opmerkingen: