2 apr 2008

Wetten en Regels

Do in Rome like the Romans do. Is de gouden regel als je elders wilt overleven. Maar hoe doen de Romans het eigenlijk als het Chinezen blijken te zijn?

Vandaag een aantal bedrijven bezocht. Eén daarvan was onlangs breed in De Pers. Marc van der Chijs is een Nederlander en mede-eigenaar van Tudou. Geheel in stijl met de Nederlandse perstraditie ("Hiermee waarschuwen wij China voor het laatst!"). Schreeuwerige kop. Schande met pek en veren zou De Pers wel even uitdelen... Wat is het geval?Tudou is zeg maar de Chinese Youtube en zou alle Tibet filmpjes hebben verwijderd. En dat mag natuurlijk niet van de Amsterdamse pers inquisitie, die op duizenden kilometers afstand van alles verstand heeft en hiemee wederom China moet waarschuwen...

Inderdaad werkt op Tudou een hele 'censuur' afdeling. Met een mannetje of dertig wordt getracht deze videosite hier en daar te schonen. Eerst wat cijfers over Tudou:eind 2004 werd er 800K US $ in geïnvesteerd. Er volgden rap nog twee tranches: een van 8,5 miljoen en een van 19. Bij elkaar dus nog lang geen 30 miljoen en zeker bij lange na niet heeft Van der Chijs er de 60 miljoen in zitten waarmee De Pers wil suggereren dat hij een soort oligarch is die de mensenrechten ondergeschikt maakt aan zijn eigen kapitalistische drijfveren.

Meer dan 100 miljoen videoclips, 120 miljoen pageviews per dag, een enorm serverpark in de ordegrootte van dat van Youtube en Microsoft, een exponentieel groeiend dataverkeer (en bandbreedte wordt hier duurder naarmate je meer nodig hebt en dat gaat bijna exponentieel), geen winst maken maar doorinvesteren, 120 mensen aan het werk... Gemiddeld blijft de bezoeker zo'n 45 minuten op de site tegen 12 op Youtube. Kortom: op allerlei fronten is Tudou waarschjnlijk groter, even groot of misschien nauwelijks kleiner dan Youtube.

Ongeveer

De kern van in China met de overheid werken is dat wat wel en niet mag "ongeveer" bekend is.
Wetten zijn niet exact, vaak snel in elkaar geraffeld, inconsistent en de handhaving vaak aan lokale willekeur van welwillende wetshandhavers overgelaten. Die mensen kunnen te kwader trouw zijn, maar zijn dat vaak ook niet. Natuurlijk komen er in China geen corrupte ambtenaren voor, net als die niet in Nederland voorkomen. Elk gedoogbeleid schept daarenboven de zekerheid dat je met de onzekerheid moet leven. De onzekerheid van niet helemaal te weten waar de grens van de wetshandhaving zich bevindt. Daar hebben wij in Nederland natuurlijk nooit last van, want bij ons is alles duidelijk. Deze onzekerheid brengt met zich mee dat je aan 'zelf-censuur' doet. De overheid waarschuwt namelijk wel als je over de streep dreigt te gaan, maar kan ook de tent sluiten als je je al te ver over de streep bevindt. Tja... op het strand weet niemand waar de zee nu precies begint.

Ook Youtube doet aan zelfcensuur. Filmpjes met onthoofdingen en andere extremistische uitingen worden verwijderd. Fitna wordt ook niet door elke stream-provider geaccepteerd. En zo probeert elk bedrijf in deze business - en dat geldt wereldwijd - door zelf in te grijpen zijn voortbestaan veilig te stellen. Zit je in de US dan accepteer je als host dat je daar bijvoorbeeld geen hackingtools mag verspreiden. maar wat nu precies in de ogen van de overheid een gevaar voor de samenleving oplevert en wanneer je met Wireshark wel goed whitehacking mag doen. Er is geen mens die het van te voren exact weet waar de grens ligt en dus vorm je je eigen oordeel en grijpt in. Dat doen ze bij Tudou ook. En daar is niks spannends aan.

IP blocking en gedogen en handhaven

Het probleem in China van een overheid die websites kan afsluiten komt ook door het gebrek aan ip-adressen. In heel China zijn minder ip-adressen voorhanden dan bijv. Stanford university in zijn eentje al heeft! MIT en Stanford samen hebben meer ip adressen dan heel Azië! Dat komt door de manier waarop destijds het internet in opgezet en ingedeeld. je zou haast zeggen dat de koloniale onderdrukking gewoon virtueel werd voortgezet. Gevolg is dat er soms tientallen duizenden Chinezen achter 1 ipadres zitten. Er hoeft maar één van die mensen bij wijze van spreken een search te doen naar porno en duizenden mensen zitten een kwartier in het donker. Leuk als je 30K studenten op 1 ipadres hebt zitten. Dat de overheid ingrijpt omdat je naar porno kijkt kun je bekritiseren, maar onze overheid vindt ook niet alles goed en gedoogt soms ook. In China is dat niet anders. alleen is hier het land in zulk een versnelling geraakt dat wij er helemaal niets van zouden snappen.

Een ander voorbeeld: Disney heeft ongeveer 5000 DVD titels in omloop. Daarvan zijn er in China slechts 50 goedbevonden voor webtv. Zo'n 250 titels mogen wel op DVD worden verkocht, maar niet worden uitgezonden. 4700 DVD-titels die verboden zijn. Op een site met tientallen miljoenen films, waar de uploadgrens factoren hoger ligt dan bij Youtube. Waar powerusers rustig 12 uur achter elkaar TV gaan kijken. Tja, er zijn wel 30 mensen de hele dag bezig van alles te screenen, maar er glipt wel eens wat tussen door. Dan krijg je een waarschuwing. En dat probeer je als ondernemer te vermijden. Je past je aan aan 's lands wetten en gebruiken. Dat is voor Google niet anders in Frankrijk of de USA.

Elk nadeel...

China staat bekend om zijn copyright problemen (c) is voor China gauw lariekoek.
Eeuwenlang hebben de westerlingen China leeggeroofd, hebben de Engelsen er opium geïntroduceerd om de Chinezen verslaafd en beter manipuleerbaar te krijgen (hetgeen resulteerde in de boxeropstand). Kortom: het Westen heeft teveel boter op haar hoofd in de ogen van de Chinezen en dus pakken ze nu iets terug van de rijkdom die wij daar gejat hebben is zo'n beetje het basisgevoel. Tja, voor contentproviders als Disney is dat even door de zure appel bijten want de Chinees uploadt er lustig op los!Aan de andere kant vindt de kijker het helemaal niet erg als er reclame voor de film, tijdens de film of op de site wordt gemaakt. Men kijkt er zelfs naar! En dat is dan ook een onderdeel van het businessmodel van Tudou. Overal kleine reclamefilmpjes tussen, bij en in plaatsen. Dan ga je dus zelfs als officiele (c) owner met Tudou samenwerken om via reclame toch nog wat inkomsten te genereren.

Darwin wist het al: adaptiviteit wint en uit elk nadeel is een voordeel te peuren. (foto's: Erik Huizer)

Geen opmerkingen: